T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
BİNGÖL / MERKEZ - Borsa İstanbul Sarayiçi İlkokulu

Otizm

§  Otizm, doğuştan gelen ve genellikle yaşamın ilk üç yılında fark edilen bir gelişimsel bozukluktur.

§  Otizme her çeşit toplumda, ırkta ve ailede rastlanmaktadır.

§  Nedenleri kesin olarak bilinmemektedir.

§  Temel sebebin genelde genetik faktörler olduğu kabul edilmektedir.

§  Otizmin çocuk yetiştirme şekli ya da ailenin ekonomik koşulları ile bir ilişkisi saptanmamıştır.

§  Her 110 çocuktan birinde görülür.

§  Erkeklerde kızlardan 3-4 kat daha fazladır.

§  Otizmi olan çocukların dış görünümleri diğer çocuklardan farklı değildir.

§  Ancak, davranışları ve gelişimsel özellikleri farklıdır.

 Otizmin 3 ana belirtisi vardır.

1-Sosyal-duygusal gelişmede gecikme ve sapmalar
2-Konuşmada gecikme veya olmaması
3-Tekrarlayan davranışlar

                                                                                        SİZİN HATANIZ DEĞİL!

                                                                              Otizm spektrum bozukluğunun nedeni nedir?

İlgili resimBugün, otizm spektrum bozukluğuna neyin neden olduğu bilinmemekle birlikte genetik temelli olduğuna ilişkin bulgular vardır. Ancak hangi gen ya da genlerin sorumlu olduğu henüz bilinmemektedir. Çevresel faktörlerin de otizme yol açabildiğine ilişkin görüşler vardır. Hem genetik temellerin hem de çevresel faktörlerin etkileri üzerine çok sayıda araştırma yapılmaktadır.

Otizmin çocuk yetiştirme özellikleriyle ya da ailenin ekonomik koşullarıyla hiçbir ilişkisi yoktur; bu nedenle otizm spektrum bozukluğunu her çeşit toplumda, farklı coğrafyalarda, ırkta ve ailede rastlanmaktadır.

 

 

 

 

 

 

Otizm Erken Tanısı ise;

§  Anne karnında tanı mümkün değildir.

§  En erken kuşku ilk 1 yaşta olabilir.

§  1 aylık bebek göz göze bakar,güldürdüğümüzde güler,3 aylık çocuk kucağa alındığında tepki verir sevinir,mutlu olur.

§  6 aylık bebek agulayarak anneyi tanıdıkları davet eder,davetkar davranır,sevimlilik yapar,aktif etkileşimi başlatır.

§  9 aylık dönem çok önemlidir,motor taklitler yapar,en basiti CE oyunudur.

§  CE oyunu evrensel bir oyundur,anne baba arasında ilk oyundur.

§  9.ayda CE oyununa yanıt vermeli,9. ayda yabancı ile tanıdığı ayırt edip tepki vermelidir.

§  9. ayda adını söyleyince bakmalıdır.

§  1 yaşa gelen çocukta basit taklit,bay bay,öpücük,en önemlisi ortak dikkat çok önemlidir.

§  Bak bilezik denince bileziğe ve göze bakmamızı bekliyoruz.

§  Oyuncak uzattığımızda onu alıp ve sonra bize bakmasını bekliyoruz,bakışlar arası üçgen çizilmesini bekliyoruz.

§  Otistik çocukların bir grubu 1 yaşına kadar tüm şeyleri yapmış olabilir.

§  Ama başlangıçtan itibaren otistik eğilimi olanla çocuklar yeterince gözümüze bakmaz,yeterince güldürdüğümüzde gülmez ,kucağımıza aldığımızda büyük bir kısmı gevşek,pelte gibidir,hipotoniktir,kendini bırakıverir.

§  10 aylıkken seslenince bakmaz,sessizken daha mutlu,bakıcıdan ya da annesinden ayrılmak sıkıntı vermez.

§  Yeterince taklit yapmazlar,1 yaş altı tekrarlayıcı hareketler, garip ağız açmalarla kendini gösterir.

§  Yani bu çocuklar 1 yaşını doğru bizi taklit etmezler.

§  Oyuncağı alıyor,inceliyor,vidasına takılıyor

§  1-2 yaş arasında aynı belirtiler görülebilir.görsel takiplerinin anormalikleri vardır.

§  Örnek anne odadan çıkıyor,anneyi takip etmiyor lambaya bakıyor gibi.

§  Oyuncaklarla normal oyunlar oynamaz.

§  Köpeğin piline saatlerce bakar oynamaz, hav hav yapmaz.

§  Legoları yan yana koyar, saatlerce bunlara bakabilir.

§  Bu yaş grubunda iyi bir algılayıcı dil beklenir.

§  Ne denirse komutu alır.Bunu al bunu anneye götür gibi komutları yapmalıdır.

§  Ayrıca sözel dil olarak 1yaşında anne baba demesi beklenir.( belki 1-3 ay gecikebilir.)

§  2 yaşına kadar 100 kelime söylemesi beklenir.(söylemiyorsa dil gelişimi bozuktur.)

§  2 yaşından sonra bütün temel belirtileri oturmuş olur.

§  Tekrarlayıcı davranışlar, parmak ucunda yürüme,zıplama,el çırpma,koşma,dönen objelere bakma,çamaşır makinesini seyretme,tencere tava ile oynama (onları döndürüyor).

§  Sese hassatırlar,kulaklarını kapatırlar.

 

http://www.drbulentaldemir.com/wp-content/uploads/2014/06/image386.jpeg

 

Tedavi ve Eğitim 

Otistik çocukların birbirlerinden farklı özellikleri olduğundan, her çocuğun eğitimi için o çocuğa özgü Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hazırlanmalıdır. 
Otizmin eğitim ve tedavisinde dikkat edilmesi gereken en önemli unsur:
“ EĞİTİME AİLENİN KATILIMINI” sağlamaktır. Ailenin BEP içersinde yer alması, eğitimde kullanılan yöntemleri öğrenmesi ve bunları gerektiği durumlarda kullanması çocuğun gelişimi açısından önemlidir. Ailenin eğitime katılımı başka bir deyişle şarttır. 
Erken, iyi yapılandırılmış eğitim programları,Gerekli olgularda konuşma terapisi,Psikiyatr denetiminde bazı ilaç tedavileri uygulanır.Alternatif tedaviler,diyet, hiperbarik oksijen,ağır metalden arıtma,nörofeedback gibi yöntemlerin  bilimsel etkinlikleri gösterilmemiştir.

 

            İlk 1 yaşında otizm tanısı koymak çok güçtür,ancak…

1 yaşından önce

Yeteri göz teması yok,
Güldürdüğümüzde gülmüyor,
Kucağımıza aldığımızda sevinmiyor,
Seslendiğimizde dönüp bakmıyor,
Bay bay,ce oyunları yapmıyor,
Öpücük atmıyorsa,

Bu çocuk sosyal iletişimsel açısından riskli bir çocuktur,
otizm açısından takip edilmesi gerekebilir.

 

                                                    

KAYNAKÇA

·         http://www.tohumotizm.org.tr/otizm-spektrum-bozukluğu-nedir

·         http://www.drbulentaldemir.com/otizm

 

·         http://otizmvakfi.org.tr

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 27.09.2017 - Güncelleme: 15.08.2023 16:48 - Görüntülenme: 414
  Beğen | 0  kişi beğendi