T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
BİNGÖL / MERKEZ - Borsa İstanbul Sarayiçi İlkokulu

Özel Eğitim Nedir?

Özel eğitim; çoğunluktan farklı ve özel gereksinimli çocuklara sunulan üstün özellikleri olanları yetenekleri doğrultusunda kapasitelerinin en üst düzeye çıkmasını sağlayan yetersizliği engele dönüştürmeyi önleyen engelli bireyi kendine yeterli hale getirerek topluma kaynaşmasını ve bağımsız üretici bireyler olmasını destekleyecek becerilerle donatan eğitimdir.

      Özel eğitimi genel eğitimden farklı kılan ve onu özel yapan kimi kapsadığı neyi öğrettiği nasıl ve nerede uygulandığıdır. Özel gereksinimi olan bu özelliğinden dolayı farklı eğitim gereksinimi ancak bireysel olarak planlanmış öğretim programlarıyla karşılanabilen çocukları kapsamaktadır. Özel eğitim genel eğitimden içerik yönünden yani nelerin öğretileceği yönünden farklılaşmaktadır. Olağan çocukların kendiliğinden edindikleri becerilerin büyük bir kısmını yetersizlikten etkilenmiş özel gereksinimli çocuklara yoğun ve sistematik biçimde öğretmek gerekmektedir. Giyinme soyunma yemek yeme becerilerini çocuklar yetişkinleri gözleyerek taklit ederek öğrenirler. Ancak çocuk görme engelli ya da zihinsel engelli ise bu becerilerin öğretilmesi gerekmektedir.

      Peki nasıl öğretilir?

     Özel eğitim genel eğitimden kullandığı yöntemler, materyaller, programın uyarlanması özelleştirilmesi ve bireyselleştirilmesi ile ayrılmaktadır. Farklılık programdaki amaç ve hedeflerin öğrenciye göre düzenlenmesini sağlayan Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları ve Bireyselleştirilmiş Öğretim Programlarının uygulanması ve kullanılan stratejilerdir.

     Özel eğitim yapıldığı ya da uygulandığı yere göre de tanımlanmaktadır. Özel gereksinimli çocukların yetersizliklerine göre eğitim ortamlarının düzenlenişinde farklılıklar bulunmaktadır. Bu ortamlar olağan çocuklarla birlikte eğitim aldıkları en az kısıtlayıcı ortamlardan başlayarak yatılı ayrı özel eğitim kurumlarına kadar gitmektedir.

     Bu ortamlar;

     Normal Sınıf:Öğrenciler eğitimlerinin çoğunu normal sınıflarda alırlar.Kaynaştırma öğrencisi olarak eğitim alırlar.Zamanlarının %21’de destek özel eğitim hizmetleri verilir.

     Kaynak Oda:Öğrenciler okul zamanının en az %212de en çok%60’da destek özel eğitim hizmetleri alırlar.Zamanın geriye kalan kısmında normal sınıfta öğretim görebilir.Bu uygulamaya yarı zamanlı kaynaştırma da denilir.

     Ayrı Sınıf:Öğrenciler okuldaki zamanın %60’ından fazlasını özel eğitim ve destek hizmetleri kendileri için düzenlenmiş özel sınıflarda tam zamanlı olarak alırlar.Sadece boş zamanlarında normal sınıftaki arkadaşları ile kaynaşırlar.

     Ayrı Okul:Öğrenciler okuldaki zamanın %60 fazlasında özel gereksinimi olan çocuklara yönelik ayrı gündüzlü okullarda özel eğitim ve destek eğitim hizmeti alırlar.Akranlarıyla ancak okul dışı saatlerde birlikte olurlar.Görme, İşitme,Ortopedik Engelliler,Eğitilebilir Zihin Engelliler,Mesleki Eğitim Merkezleri,Eğitim Uygulama Okulları ve İş Eğitim Merkezleri,Otistik Çocuklar Eğitim Merkezi ve Sokak Çocukları İlköğretim Okulu.

     Yatılı Okul: Öğrenciler okullardaki zamanlarının %100 özel gereksinimli çocuklar için açılmış olan yatılı kurumlarda özel geliştirilmiş programlar,özel yetiştirilmiş personel ve özel donatılmış eğitim ortamlarında alırlar.

      Ev/Hastane: Öğrenciler hastanelerde ya da evde eğitim alırlar.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 27.09.2017 - Güncelleme: 15.08.2023 16:49 - Görüntülenme: 515
  Beğen | 0  kişi beğendi