Yıllardır dile getirilen ve her eğitim-öğretim döneminde bir şekilde karşılaştığınız Verimli Çalışma Yöntemleri adı altında bir sistemler bütünü vardır. Şimdi hem eski bilgilerimizi yenileyelim hem de yeni bilgilere bir göz atalım.
Aslında Verimli Çalışma Yöntemleri evde ve okulda çalışma yöntemleri olarak iki grupta toplanabilir.
Verimli Çalışma Yöntemleri şunlardır:
Evde Okulda
1-Hedef-hedefleri belirlemek 1-Hedef-hedefleri belirlemek
2-Plan yapmak (çalışma-dinlenme vb.) 2-Etkin Dinleme
3-Zamanı planlamak (saat-dakika) 3-Kısa tekrarlar
4-Günlük Çalışma Programı
5-Çalışma ortamını hazırlamak
6-Etkin Okuma
1-HEDEF-HEDEFLERİ BELİRLEMEK:
Hedefiniz ilerde bir Anadolu lisesini kazanmak, bir meslek seçmek ve bunun için de ÖSS’de belirli bir puan tutturmak olabilir. Bu, hayatınızda önemli bir adım atmak için zihninizde canlandırdığınız bir hedeftir. Ama bundan önce; eğer ilköğretim 2.kademe veya lise öğrencisiyseniz o yıl sınıfınızı geçmek aslında ilk hedefinizdir. Şimdi kapsama alanını biraz daraltalım:
Sınıfınızı geçmeden önceki hedefiniz her derse ait ilk ve ikinci dönem yapılan sınavlardan iyi not alabilmektir. Hatta bundan önce verilen ödevleri yapmak, herhangi bir konuda araştırma hazırlamak, ders içi aktivitelerde başarılı olmak ise ilk hedefleriniz arasındadır.
Ve hepsinden önemlisi hayatınızı daha kolay, daha anlamlı, daha etkin ve etkili sürdürebilmek için bu dersler içinde çok önemli ipuçları vardır. İşte bunları öğrenmek ise her zaman en önemli hedefinizdir.
Eğer ilköğretim 2.kademe, lise öğrencisi değil de ÖSS’de şansını yeniden denemek isteyen biriyseniz yine de dershanede tekrar edilen her dersin içinde hayatla ilgili bir ipucu bulabilir ve öğrenme hedefinize ulaşabilirsiniz.
2- PLAN YAPMAK:
Plan yapmak için kendinizi, sosyal ve günlük yaşantınızı değerlendirmeniz önemlidir. Sosyal ve günlük yaşantınız haftalık program yaparken çok önemlidir.
Haftalık program yaparken takviminizde şu günleri belirleyip işaretleyin.
- Aile ve arkadaşlarla geçirilen zaman dilimleri,
- Doğum günleri gibi önceden belirlenmiş günler
Bu işaretledikleriniz dışındakiler ise düzenli olarak ders çalışmanız için uygun günler ya da zaman dilimleridir.
Günlük program yaparken ise şu zaman dilimlerini işaretleyin:
- Sabah kahvaltısı-öğle yemeği-akşam yemeği gibi ailece bir araya gelip yemek yediğiniz yaklaşık 40 dakikalık zaman dilimleri
- Sabah uyanma ve akşam uyku saatleri (bunların düzenli olması beden ve zihin sağlığınız açısından çok önemli)
Bu işaretledikleriniz dışındaki zaman dilimlerini çalışma ve dinlenme süreleri dengeli bir şekilde düzenleyerek iyi bir çalışma programı hazırlayabilirsiniz.
3- ZAMANI PLANLAMAK:
Zaman göreceli bir kavramdır. Ancak insanoğlu ilk çağlardan itibaren hayatını belirli bir plan içinde sürdürme ihtiyacı duymuştur. Ve yüzyıllar sonra artık zamanı yönetmek gibi bir kavram da ortaya atılmıştır.
Bir gün 24 saattir. Genel olarak 24 saatin 8 saati uyku, 8 saati kitap okuma – aileye zaman ayırma – beslenme – eğlence - hobiler vb. ile geçer (Her insan için bu zaman dilimleri ve zamanın değerlendirilmesi faklıdır, elbette). Buna göre; insanların sağlıklı, verimli ve başarılı bir yaşam sürmesi için 8 saatlik bir çalışma diliminin yeterli ve etkili olacağı ayrıca insan sağlığına da olumsuz bir etkisi olmayacağı saptanmıştır.
Demek ki günlük rutin içinde 8 saatlik sisteme bağlı bir çalışma etkili olacaktır. O halde ders çalışma programınızı 8 saatlik zaman dilimini dolu dolu ama dengeli bir şekilde oluşturmanız mümkündür.
4- GÜNLÜK ÇALIŞMA PROGRAMI:
Aşağıda sizler için hazırlanmış örnek bir program var. Bu program çok kolay olduğu kadar biraz zor da... Kolay olmasının nedeni : Yanınızda ders materyalleriniz olduğunda her zaman ve her yerde uygulayabileceğiniz. Zorluğunun nedeni ise çalar saat / alarmlı kol saati kullanmanız ve otokontrol gerektirmesi (yani sizi sadece siz kontrol edeceksiniz).
Çalar saat kullanmanız bir süre sonra size zamanı kullanma yeteneği kazandıracak. Birkaç ay sonra ise saniyeleri ve dakikaları tahmin edebilecek; deneme sınavları sırasında her soruya 1 dakika, tüm testi kontrol etmeye de 20 dakika ayırabilme becerisini geliştireceksiniz.
Programın en önemli parçası : Eve gelir gelmez saatin kurulması ve dinlenmeye geçilmesi, dinlenme bitince saatin yeniden kurulması. Aynı okulda olduğu gibi; ders ve dinlenme sürelerinin belirlenmesi.
Bu programı yarım bir güne de uyarlayabileceğiniz gibi fazla ödeviniz, çalışmanız olduğunda ekleme de yapabilirsiniz.
BAZI DERSLER İÇİN ÇALIŞMA SÜRENİZİ ARTIRABİLİRSİNİZ. BÖYLE OLDUĞUNDA DİNLENME SÜRENİZİ DE BUNA ORANTILI OLARAK ARTIRMANIZDA YARAR VAR. DİNLENME VE ÇALIŞMA SÜRELERİ DENGELİ OLURSA ÇALIŞMANIZ DA VERİMLİ OLUR.
Çalışma programınızda ders tekrarı yapmayıp TEST SORUSU ÇÖZECEKSENİZ her test için, soru sayısına 1 dak. ayıracak şekilde sürenizi ayarlayıp saatinizi kurun. Daha sonraki zamanlarda bu süreyi biraz azaltıp kendinizle yarışabilirsiniz.
ÖNEMLİ NOTLAR:
Dinlenme zamanlarınızda;
5- ÇALIŞMA ORTAMINI HAZIRLAMAK:
Her zaman kendi odanızda çalışmanız önemlidir. Eğer odanız yoksa; evin gürültüden en uzak yerinde olan bir odasını da kullanabilirsiniz.Her zaman çalışma masasında çalışmanız da çalışma düzeni oluşturmanız için önemlidir. Oturma sandalyesiniz de masanızın yüksekliğiyle orantılı olmalı yazı yazarken zorluk çekmemelisiniz. Sandalyenizin çok sert ya da çok yumuşak bir zemini olmaması yararlıdır.
Çalışma ortamınızda şunlara dikkat edin:
Sevdiğiniz sanatçıların, sporcuların posterlerini ders çalışırken göremeyeceğiniz bir duvara asmanız iyi olur çünkü; posterlerdeki insan resimlerinin yüz ifadeleri, duruşları, giysileri v.b. özellikler, dikkatinizi uzun bir süre dağıtabilirler.
Dinlenme zamanlarında odanızın durumu :
Vücudunuzun ve beyninizin iyi çalışması için kanınızda bol bol oksijen dolaşması gerekiyor. Dinlenme sırasında ders çalıştığınız ortamı havalandırırsanız, tekrar ders çalışmaya başladığınızda dikkatinizin, hafızanızın ve enerjinizin süper olduğunu göreceksiniz.
Ve son aşama; çalışma masanızın düzenlenmesi :
Lütfen dikkat: Ampulü çevreleyen avizenin çok renkli ya da buzlu camdan yapılması; odadaki lamba ya da masa üstü lambanızın ampulünün florosan olması gözü yorar, uykunuzu getirir ve kağıt üzerinde renk kırılması yaptığı için ne yazdığınızdan ne de okuduğunuzdan bir şey anlarsınız.
6- ETKİN OKUMA:
Etkin okuma beş basamaktan oluşur:
ana fikri hakkında ön bilgi sahibi olun.
Genelde soracağınız sorular test ya da yazılı sınavlar ile OKS ve ÖSS’nin de temel sorularını oluştururlar.
İşte sorular: Tanımlar, Benzerlikler, Örnekler ile “Ne”, “Nasıl”, “Neden”, “Nerede”, “Ne zaman”
sorulara cevap aramak önemlidir. İşte yapmanız gereken; cevapların altını kurşun kalemle çizmek, bir müsfette defterine bunları yazmak. (Zaten sınavlara da bu tuttuğunuz notları tekrar ederek çalışmanız başarınızı garantileyecektir.)
Matematik, Geometri, Fizik, Kimya ve Coğrafya gibi sayıları yazma ve orantılı çizimler yapmanız için kareli; sözel dersler için çizgili; biyoloji için ise çizgisiz müsfette defteri kullanmanız görsel algılamanızı ve bilginin hafızada kalıcılığını kuvvetlendirir.
- Bir yazıda giriş, gelişme ve sonuç bölümlerini paragraf paragraf okuyup her bölümün özetini zihninizde yapın.
- Yazı içinde geçen anahtar kelimeler vardır.
Bu kelimeler: Çoğunlukla, Sonuç olarak, Özet olarak, Kısacası, Her zaman
kelimeleridir.
Bu kelimelerden sonra çoğu kez konuyla ilgili, önemli fikirler gelir. Sınav soruları da %80
böyle yerlerden çıkar.
- Tablo, şekil, şema ve grafiklere çok dikkat edin. Bunları müsfette defterinize geçirirken
tüm konuyu bütün olarak görebilme şansını elde edersiniz.
- Konunun başında ya da sonunda yer alan soru bölümlerine dikkat edin. Bunlar konunun
can alıcı noktalarıdır.
demektir. Anlatırken önce soruyu sorup sonra cevap verin. Çünkü hatırlama, zincirleme bir olaydır. Bu, bir süre sonra alışkanlığa dönüşecek ve sınavlarda da hatırlama kendiliğinden olmaya başlayacaktır.
Yüksek sesle anlatmak;
- Dikkatinizin dağılmasına engel olur,
- Dikkati yoğunlaştırma gücünüzü artırır,
- Kelimeleri telaffuz ettiğiniz için bilgilerin hafızanıza yerleşmesini ve hatırlamanızı kolaylaştırır.
Size bilgi dağarcığınızı artıracak ya da duygu ve düşüncelerinize olumlu katkıları olacak kitaplar önermek istiyorum.